Warhammer
40K - Only War - Az ismertető és a tapasztalatok
Nos! Semmiképp ne ítélj elsőre és, ha már itt jársz, akkor olvass pár
bekezdést! Hol is kezdjem? Talán ott, hogy amikor először találkoztam az
ötlettel a barátaim jóvoltából, hogy játsszunk egyet ezzel a játékkal…khm…a
borzongás végigfutott rajtam. A Warhammer képvilága bennem mindig egy erős
visszatetszést váltott ki. Felmerült bennem az alapvető kérdés: Vajon mit lehet
játszani egy olyan játékban, aminek az a címe, hogy:
CSAK HÁBORÚ????
Ugye, hogy felmerült Benned is ez a kérdés! Nem? Neeeeee…vakíts mást!
Szóval jött ez a rendszer és az egyik
barátom, aki mellesleg a legjobban ismeri a világot és egyelőre a rendszert is,
felvetette, hogy ő ezt úgy kipróbálná. Elvállaltam a mesélést. Nyögve- nyelősen
nekikezdtünk a karakterek generálásának. Nagy nehezen mindenki talált magának
egy szimpatikus részt, ezért el is kezdtük a rendszer tesztelését. Jelzem az
induló teszt karakterek kampány karakterekké nőtték ki magukat…
És most jöjjenek a TÉNYEK!
A játék alapvetése:
A játék a 41-dik évezredben játszódik. A
világ felett az Isten-Császár szeretné megszerezni a hatalmat az emberek
részéről. A karakterek a Birodalmi Gárda tagjai. 126-dik senkik, ráadásul volt
egy technológiai összeomlás is, aminek köszönhetően érdekesen keverednek a
primitív eszközök és technológiai csúcsa. Az ellenfelek az idegenek és a nem
emberi fajok mellett a Káosz szolgái.
Igen, picit zavaros elsőre, ugyanakkor, ha sikerül rendbe tenni
magatokban a világot, akkor jelentősen tisztul a kép. Amit én nagyon fontosnak
tartok az első játéknál, hogy rugaszkodjatok el attól, hogy „egy vagy az
arctalan milliók tömegéből”. Ez egy szerepjáték, készítsetek karaktereket és a
mesélő kezelje őket karakterként!
Karakteralkotás:
Két alapvető összetevő határozza meg a
karaktert. Az egyik az „otthona” az ezred (Regiment), amelyből érkezett és a
másik a Beosztása (Specialty). Mind az otthont adó planéta, mind a Beosztás
rendelkezik némi változtatható paraméterrel, az elején viszont a karakterek nem
sokban különböznek. A Beosztások is ketté vannak bontva. Az egyik a „vázlegénység”
a másik pedig a kiegészítő Beosztások csoportja. Az elsőbe az olyan
klasszikusok találhatóak, amelyek minden katonai egységben megtalálhatóak, mint
a Medikus, a Fegyverspecialista, a Nehézfegyveres, amíg az utóbbiba kiváló
kiegészítő lehetőségek vannak, amilyen a Komisszár vagy „Tábori pap”.
A Tulajdonságok meghatározása rémesen egyszerű. 2D10+20 minden
Tulajdonság.
A karakterek rendelkeznek Adottságokkal,
amelyekre érdemes figyelni, ugyanis elég interaktív a rendszer, és a karakterek
könnyebben fejlesztik azokat a képességeket és szakértelmeket, amelyek a
profiljukba vágnak.
A fejlődés / a kampány:
A karakterek tapasztalati pontokat
gyűjtenek, amelyeket el is tudnak költeni és gyakorlatilag bármire költöd el a
pontjaidat, minden játékülést olyan karakterrel tudod kezdeni, aki tanult vagy
fejlődött valamiben az előzőhöz képest. Új képességek fejlődhetnek ki és új szakértelmeket
sajátíthatsz el. Arról nem is beszélve, hogy különböző plecsniket is
gyűjthetnek a karakterek.
A játékmenet / a rendszer:
A legtöbb dobás százalékos. A karakternek van a Tulajdonsága, amire még
jön a Szakértelem és a körülmények által megszabott módosító és erre megy egy
százalékos dobás.
A 00 minden esetben balsiker és a 01
minden esetben sikert jelent, tehát „a hülyének is lehet szerencséje” alapon
szinte bármit megpróbálhatsz. Persze erre azért érdemes figyelni, mert a
sikernek és a balsikernek is szintjei vannak és, ha nagyon elrontasz valamit,
akkor akár a karaktered is rámehet. Óvatosan ugráljatok ejtőernyő nélkül 100
méter magasságból, mert fájhat!
A sebzés és életerő viszonya kiegyensúlyozott. Nem rendelkezik azzal az
egyértelmű vonulattal, hogy „elfogyott az életed, tehát meghaltál”. A
karakterek könnyű, súlyos és kritikus sebeket gyűjtenek, amelyek egyértelműen
meghatározásra kerülnek, emellett Seb Pontjaik is vannak, amelyek elfogyása
pusztán azt jelenti, hogy onnantól már a sebzések kritikus hatással lesznek rá.
Ugyanakkor az, hogy ki mennyit bír, sok esetben a szerencsén múlik. Lehet, hogy
a karakter sok vért veszít, de „épen” megússza a harcot, persze az is lehet,
hogy úgy vágják ketté lánckarddal, hogy a körülötte állóknak kihívást jelentő
ügyesség próbát kell tegyenek, hogy a szétfröccsenő részeken el ne csússzanak.
A harcrendszerre egyetlen szót jelölnék meg, ez pedig a
KIEGYENSÚLYOZOTT. Ha észnél vagy és odafigyelsz a körülményekre és használod a
józan eszed, akkor jó esélyekkel indulsz. Arról nem is beszélve, hogy a
rendszer kezeli a marha nagy szerencséd van helyzeteket és lehet, hogy a
legnagyobb ellenfeledet is kikészíted egyetlen sebzéssel.
A rendszer egyik jellemzője a Sors Pont. Ezzel újra lehet dobni egy dobást
vagy különböző utakon el lehet költeni, hogy a karakternek bizonyos előnyöket
biztosítson. Nem utolsó sorban végleg el lehet égetni, hogy a karakter túléljen
egy biztosan halálos eseményt.
Ajánlom, mert:
-
Plecsnik:
A karakterek kitüntetéseket tudnak gyűjteni, amelyek nem csak morális, hanem
játéktechnikai jelentőséggel is bírnak, ezáltal még édesebb az elismerés.
-
Körülmények:
A körültekintő játéknak nagy jelentősége van. Ha odafigyelsz és reálisan
gondolkozol, akkor nagyon élvezetes tud lenni a játék. Kezdőként is nagyon
nehéz feladatokat tudsz teljesíteni.
-
Hangulat:
A játéknak nagyon sajátos hangulata van, ami ötvöz a legtöbb műfajt. Játékon
belül érzelmek teljes skálája tud lerohanni. Ezen felül ott van az adrenalin,
ami folyamatosan termelődik egy jól működő csapatban. A sikeres és sikertelen
feladatok eredményei nem engedik, hogy lankadjon a figyelmed.
-
Ütemes
fejlődés: Folyamatos a fejlődés a kalandok
között. Nagyon hosszú kampányokra van kilátás. Ha szereted az életutat, akkor
ezt a játék meg tudja adni.
Nem ajánlom azoknak, akik:
-
Finomkodók:
Ez egy olyan játék, ahol katonákkal játszunk. „Itt
koszos leszel.” Az ugratások, a beszólások, a kemény büntetések és a nyers
beszéd éppúgy lehet a játék része, mint fegyelmezett parancskövetés. Ebben a
játékban simán előfordul, hogy a politikai tiszt lelövi a melletted lévő
bajtársad, hogy támadásra ösztökéljen. Ez nem tündérmese. Arról nem is
beszélve, hogy az ellenfelek is lehetnek „nagyon gonosz” dolgok. Ork hódítók,
démonimádó kultisták, Káosz Bajnokok ellen folyik a háború.
-
Figyelmetlenek:
A játékban az életben maradás néha csak a józan észtől függ, vagy attól, hogy
van – e még Sors Pontod. A rosszul megválasztott körülményekbe (100 méteres
bungee kötél nélkül) könnyebb belehalni, mint az ellenség zárótüzébe. A
sorozatos sikertelenség elveheti a játéktól a kedvet és még a karaktered is
beadja a kulcsot.
-
Az
Éltető Erő Gyermekei: Nem. Ez a játék a háború körül
forog. Ha nem a hadtápossal, a taktikus tábornokkal és a pszionista segítőjével
játszotok, no meg a tiszti sofőrrel, akkor nyilván lesz harc. Gránátok,
tüzérség…anyám tyúkja… Persze vannak koncepciók, akár csapatra is, ami nem
erről szól, sőt, még a harci csapatnak is lehetnek néha küldetései, amely során
nem (nagyon) harcolnak. Ugyanakkor lehet, hogy ilyen kampányokra más Warhammer
40K játékot ajánlok.
Az utolsó ADU:
Amit nagyon fontos megemlítsek, hogy a Warhammer 40K – Only War a
Birodalmi Gárdára alapoz. Aki ismeri a világot tudja, hogy milyen elemek vannak
még a játékban és a jó hír az, hogy ezek külön játékokban ki is jöttek és mind
kompatibilisek az Only Warral. A kiegészítőkben le is vannak írva, hogy mit és
hogyan kell értelmezni.
-
Dark Heresy: Inkvizítorok, démon
vadászok
-
Rogue Trader: Űrkalózok, telepesek,
bűnözők, civilek, Sötét Elfek, Orkok
-
Deathwatch: Űrgárdisták (Space
Marines)
-
Black Crusade: Káosz istenek
szolgái, kultisták
-
Only War: Birodalmi Gárda
Az alábbi linken utána tudtok nézni,
hogy melyikben kb. mi van és milyen könyvek jöttek ki hozzá:
http://en.wikipedia.org/wiki/Warhammer_40,000_Roleplay
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése